Jos olet jumittunut Ääni seinän takana -pelissä hankalaan arvoitukseen, ei hätää; täältä löydät ohjeet kaikkien haastavien arvoitusten ratkaisemiseksi. Pelaajan on hyvä tiedostaa, että kaikki arvoitusten vastaukset saadaan ynnäämällä (yhteenlaskemalla tai yhdistämällä) jotakin, oli kyse sitten numeroista tai kirjaimista.
Drinkkiarvoitus
Pelaajalle vihjataan, että nyöriaitaa vahtiva hovimestari pitää violeteista drinkeistä ja päästäisi pelaajan eteenpäin, jos tämä antaa hovimestarille sellaisen. Kun pelaaja menee paikan baariin, ei menussa kuitenkaan ole yhtään violettia drinkkiä.
Sen sijaan jokainen menussa oleva drinkki vastaa yhtä pääväriä:
- Bloody Mary – punainen
- Ampiainen – keltainen
- Lime Martini – vihreä
- Aqua Pearl – sininen
Saadakseen violetti drinkki, pelaajan on sekoitettava keskenään punainen ja sininen drinkki.
Lintuarvoitus
Pelaaja saa pianojakkarasta viestin, jossa on lueteltu viiden linnun nimet:
Samassa huoneessa on lukollinen lipas, jonka saa auki oikealla viiden kirjaimen yhdistelmällä. Vihje annetaan tarkoituksella pianon luona ja se alkaa mustarastaalla; vastaus nimittäin liittyy lintujen väreihin. Kaikki linnut ovat joko mustia tai valkoisia. Jos lintu on musta, se vastaa M-kirjainta. Jos taas valkoinen, se vastaa V-kirjainta.
Häälahja-arvoitus
Yhdessä hyteistä on lista numeroita ja sanoja, jotka liittyvät häävuosiin. Junan päädystä pelaaja taas löytää
lukitun rasian, jossa on kolminumeroinen lukitusmekanismi. Arvoituksen kolmas vihje löytyy samassa huoneessa olevan taulun luokse kävellessä, josta pelaaja saa viestin:
Tämän jälkeen pelaajan tulee verrata viestissä esiintyviä esineitä hytissä olleeseen listaan, ja laskea sanoja vastaavat luvut yhteen saadakseen lukitun lippaan koodi selville.
Eläinarvoitus
Kun pelaaja saapuu hoitokodin porteille, hän saa viestin:
Samassa huoneessa on lisäksi kuusi (6) pokaalijalustaa, joista jokaisessa on yksi eläin:
Hepokatti, Lehtikirva, Merikotka, Majava, Kurki, Viitasammakko
Kuten etukirjaimista huomataan, jokainen eläin vastaa yhtä painiketta – joskin yksi eläimistä on ylimääräinen. Pelaajan on lisäksi keksittävä oikea järjestys painikkeiden painamiseen. Tehtävän voi ratkaista käytännössä kahdella tavalla: listaamalla eläimet ravintoketjun mukaisesti tai listaamalla ne koon mukaan, jättäen yhden eläimen pois.
Roomalainen kassakaappiarvoitus
Tämä tehtävä on koko pelin kenties haastavin. Myös tähän arvoitukseen on monta vihjettä. Ensimmäisen pelaaja saa yhdestä potilashuoneista, jossa hän saa lapusta vihjeen:
Neljä luetelluista nimistä viittaa suoraan roomalaisiin jumaliin. Näitä ovat Decima, Libitina, Minerva ja Victoria.
Toisesta käytävästä pelaaja voi löytää lisäksi lattiaan kaiverrettuja kirjainyhdistelmiä: ”VICI, XXIV, IVX, DCIM, VLC, MIV, LIII, IIIV, DDMI.” Neljä kirjainyhdistelmää sisältää kirjaimia, jotka esiintyvät naisten nimissä:
- Decima: DCIM
- Libitina: LIII
- Minerva: MIV
- Victoria: VICI
Kaikki nämä kirjaimet ovat myös roomalaisia numeroita. Kassakaapin vierestä pelaaja löytää ohjeen kirjainten tulkintaan.
- I = 1
- V = 5
- X = 10
- L = 50
- C = 100
- D = 500
- M = 1000
Tämän jälkeen pelaajan tulee muuntaa kirjainsarjat numeroiden summiksi:
- DCIM = 1601 (D+C+I+M)
- LIII = 53
- MIV = 1006
- VICI = 107
Kassakaappi vaatii avautuakseen nelinumeroisen yhdistelmän. Se ei kuitenkaan ole 1601 eikä 1006, vaan pelaajan on tehtävä luvuille vielä jotakin.
Tähtikirkas yö -arvoitus
Myös tämä tehtävä on moniosainen. Hoitokodin yläkerrasta pelaaja löytää Tähtikirkas yö-taulun. Taulun luona pelaaja saa vihjeen, että sen takana on kassakaappi, joka vaatii nelikirjaimisen yhdistelmän.
Viereisen huoneen uunista pelaaja löytää kirjoituksen, jossa lukee:
Yhdestä hoitohuoneesta pelaaja voi löytää neljä (4) eläintä, jotka ovat: riikinkukko, kameleontti, kettu ja skorpioni. Jokainen eläin on tähdistön nimi ja viittaa samalla myös aiempaan runoon.
Tarkastellaan runoa siis uudestaan:
”Minä ja hän katsoimme usein tähtiä. (1.) Olin monin tavoin värikäs. (2.) Olin hyvä vaihtamaan todellista väriäni. (3.) Osasin kiivetä puuhunkin. Sieltä katsoimme yhdessä tähtiä. (4.) Olin monesti pisteliäs. Siksi rakkaani hylkäsi minut. Mutta aarteemme on yhä tallessa.”
Jokainen ensimmäisessä persoonassa kirjoitettu lause viittaa siis yhteen yllä listattuun eläimeen. Sijoittamalla eläimet oikein runoon pelaaja saa kassakaapin auki.
Pyöräarvoitus
Laaksossa pelaajan tulee saada iso arkku auki oikealla neljän kirjaimen yhdistelmällä. Pelaaja löytää vihjeen ensimmäisen osan toisesta ulkorakennuksesta, josta tämä saa vihjeen ”Nuo neljä ovat osa suurta pyörää.”. Ulkorakennuksesta, jossa myös arkku on, pelaajalle vihjataan neljästä (4) tavarasta, jotka on sijoitettu nurkkaan. Tavarat ovat:
- Harvinainen Japanin kevät-teline
- Talvisen kaupungin piano
- Syksyinen penkki
- Pelastusrengas
Tavarat viittaavat siis vuodenaikoihin. Tehtävään on poikkeuksellisesti kaksi vaihtoehtoista vastausta.
Korttipakka-arvoitus
Potilasarkistoksi kutsutusta huoneesta pelaaja saa tuolille kävelemällä vihjeen, jossa puhutaan kuninkaista, kuningattarista, sotilaista ja piiasta.
Huoneen pöydillä on korttipakkoja, joten arvoitus liittyy siis korttipakkaan. Korttipakassa jokainen kortti vastaa yhtä lukua:
- Kuningas = 13x4
- Kuningatar = 12x3
- Sotilas = 11x2
- (piika ei kuulu korttipakkaan)
Toisessa huoneessa pelaaja törmää kuvalliseen numerolukkoon, jossa vihje kertoo olevan kolmen hahmon (kuningas, kuningatar ja sotilas) kuvat.
Sanoessaan oikean luvun tuon oven luona, pelaaja pääsee etenemään.
Kampauspääarvoitus
Pelaaja löytää yhdestä yläkerran huoneesta neljä kampauspäätä, joiden tilaa tämä voi muuttaa klikkaamalla niiden alla olevia lautasia. Yhdestä potilashuoneesta pelaaja löytää lisäksi vihjeen:
Vihje viittaa nimenomaisesti kampauspäihin, ja vielä tarkemmin hiusten väreihin. Vastaus ei kuitenkaan muodostu henkilöiden nimien mukaisesti, vaan lauseissa esiintyvien substantiivien pohjalta.
Kaulakoruarvoitus
Kävellessään parantolan toisen siiven päädyssä olevalle tuolille, pelaaja saa vihjeen:
Jokainen tekstin osa viittaa yhteen taivaankappaleeseen:
- Mars (marssii, punaista nähden)
- Kuu (kuunsirppi, kuunsilta)
- Aurinko (pilvetön ilma, sokeutuu valosta)
- Venus (rakkaus ja kauneus viittaa rakkauden ja kauneuden jumala Venukseen)
Toiselta tuolilta pelaaja saa vihjeen:
Pelaajan tulee korvata jokainen taivaankappale oikealla alkuaineella. Myös tämä tehtävä ratkeaa substantiivien värien perusteella.
Myyttiset olennot -arvoitus
Pelaajan tulee löytää talosta neljä (4) ao. kuvan mukaista paperia, joista jokainen antaa vihjeen toisessa kerroksessa olevan arkun avaamiseksi. Jokainen paperi viittaa yhteen olioon, joiden alkukirjaimet yhdistämällä oikeaan järjestykseen pelaaja saa toisessa kerroksessa olevan arkun auki.
Artikkelin on kirjoittanut Ääni seinän takana -pelin tekijä ParratonPekka.